Eram la un workshop de business networking anul trecut și se vorbea despre elevator speech sau discursul din lift. Ideea e simplă: te trezești în lift alături de cineva important pentru tine și ai doar 20-30 de secunde să interacționezi, fie că e vorba de un potențial client sau CEO-ul companiei și vrei să te faci remarcat. Și pentru că ai acest timp limitat, e important să ai un discurs pregătit, în care să spui cine ești, ce faci și care e propunerea ta de valoare sau ce te-ar putea diferenția față de cei din jur.
Hai să ne punem și în practică discursul, prezentatorii ne împart in grupulețe mici, după cum stăteam pe scaune și ne lasă 5 minute sa ne prezentăm între noi. Noi eram trei – eu, o domnișoară de la o firmă de online marketing și o doamnă, account manager la o clinică dentară. Au zburat repede niște cărți de vizită și am dat drumul la treabă. A început domnișoara de la firma de online marketing, s-a încadrat în timp, ne-a zis cine este și cu ce se ocupă, totul perfect. Începe doamna de la clinica dentară să își țină discursul de 20 de secunde.
5-6 minute mai târziu aflasem cine este doamna, cu ce se ocupă, cu ce se ocupa înainte să muncească aici – avusese o firmă – când i-a mers bine firma, când și de ce i-a mers prost, de ce a trebuit să o închidă, cu ce se ocupă fiul ei, ce intenționează să faca fiul ei. Dacă am fi fost într-un lift și ar fi avut timp să ne spună toate astea, sigur n-ar fi fost de bine, ori am fi fost blocați, ori coboram spre centrul Pământului. Am avut noroc că prezentatorii workshop-ului au întrerupt mini-sesiunea de exersat discursuri, pentru că doamna era un adversar pe măsura: am avut tentative de a prelua conversația însă imediat mă simțea și începea să vorbească mai repede.
Nu apucasem să îmi zic și eu discursul, dar era în regulă. O lună mai târziu, primesc un email de la doamna. Spam. Din ăla clasic, de nu ești tu destinatarul și nu e în vreun fel personalizat pentru tine. Clinica dentară avea nu știu ce promoție. Am mai primit un email de la doamnă săptămâna asta. Iarăși spam. Sunt convins că doamna crede că face o treabă bună, fără să realizeze că în loc să atragă clienți, îi alungă – eu unul nu aș călca pragul clinicii respective nici în ruptul capului dupa cum a decurs interacțiunea.
Cei care lucrează în vânzări știu sau ar trebui să știe că trebuie să vorbești mai puțin decât asculți, dar nu numai cei din vânzări ar trebui să o facă – Richard Branson spune că ăsta e cel mai bun sfat pe care l-a primit de la tatăl lui (articolul aici).
Articol scris de Ștefan Ghimpău. Adaugă-mă pe LinkedIn si spune-mi cum pot să te ajut.